Lampiris bedankt zijn klanten voor een besparing van 221.775 ton CO2

Luik, 15 oktober 2021 – Lampiris bedankt zijn klanten met een groots gebaar. Op reclameborden doorheen België laat Lampiris zien wat hun groene energie écht oplevert: minder CO2 en milieubehoud.

Vanaf vandaag ontdekken de klanten van Lampiris in hun straat, stad en provincie welk steentje zij bijdragen aan een duurzamere wereld door te kiezen voor groene en lokale elektriciteit. Omdat die persoonlijke keuze een groot verschil maakt, pakt Lampiris groots uit. Via reclamepanelen vertelt de groene energieleverancier hoeveel CO2 klanten bespaarden in Luik, Gent, Antwerpen en Charleroi... of in bepaalde straten.

In 2020 bespaarden de klanten van Lampiris samen 221.775 ton CO2. Dat cijfer kan tellen; het houdt tonnen vervuilende deeltjes uit de lucht. Elke klant droeg bij aan die krachttoer en dat maakt Lampiris trots. Met hun individuele bijdragen maakten klanten samen een grote impact. Om dat duidelijk te maken, wordt die boodschap gedeeld via reclamepanelen én in persoonlijke brieven. Elke klant krijgt een mail met de persoonlijke CO2 besparing.

Eén van de ‘green heroes’ is juweelontwerper en artistiek ondernemer Steven. Hij was zich nooit eerder bewust van de positieve bijdrage van zijn groene energiekeuze. Hij wil voortaan nog minder energieverslindende apparaten gebruiken.

Bij Marie -mama uit Brussel- is elke tip rond energiebesparing welkom. Zij was er als de kippen bij om ‘haar CO2 besparing’ te delen. Haar enthousiasme en zorg voor een leefbare planeet geeft ze door aan haar kinderen. ​ ​ ​

Marc Bensadoun, CEO van Lampiris: "De energietransitie ligt op het bord van elke Belg en iedereen kan een verschil maken: dat willen we met deze campagne vertellen. Onze klanten zijn zich vaak niet bewust van hun positieve, persoonlijke impact. Met deze campagne bedanken we al onze klanten voor hun duurzame, milieuvriendelijke reflex. Die maakt echt een verschil.”

De echte helden zijn de Lampiris klanten en producenten

Lampiris bevoorraadt zich bij 1500 lokale producenten van groene energie. Klanten kiezen dus niet alleen voor duurzame energie bij Lampiris; ze stimuleren ook de lokale economie en de ontwikkeling van hernieuwbare energie in België. De elektriciteit komt van windmolens, zonnepanelen, warmtekrachtkoppeling of waterkracht.

Hoe berekende Lampiris de bespaarde CO2 uitstoot?

Om te berekenen hoeveel ton CO2 onze green heroes bespaarden, vergelijken we de elektriciteit, die Lampiris aan actieve residentiële klanten levert, met de gemiddelde Belgische energiemix. Aan de hand van de energiemix kan het aandeel elektriciteit uit duurzame energiebronnen onderscheiden worden. Die gegevens worden aangeleverd door de energieleveranciers, en gecontroleerd door de bevoegde instanties.

Om de uitstoot van broeikasgassen te berekenen, maken we gebruik van een emissiefactor die is vastgesteld door het Franse agentschap voor ecologische transitie (l’Agence de la transition écologique, ADEME).

De emissiefactor wordt gebruikt om een cijfer voor feitelijke activiteit om te zetten in een hoeveelheid broeikasgasemissies. Dit is de hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij de verbranding van een bepaalde energiebron uitgedrukt in kilowattuur (g CO2/kWh).

Persberichten in je mailbox

Over Lampiris

Lampiris is de op twee na grootste leverancier van hernieuwbare energie en gas in België. Het bedrijf levert ongeveer een miljoen aansluitingen en biedt daarnaast ook oplossingen aan voor energie efficiëntie, eigen verbruik (door plaatsing van zonnepanelen) en elektrische mobiliteit. Lampiris is voor 100% een dochteraanneming van TotalEnergies.

St Laurentstraat 54, 4000 Luik