Bij meer dan 30.000 Belgen gaat het licht nooit uit

Bij ons blijft het licht aan ’s nachts: om ons veiliger te voelen, omdat de kids niet slapen in het donker. Is dat slecht voor het milieu en de portemonnee?

LAMPIRIS GEEFT ANTWOORD OP CONSUMENTENDILEMMA'S

Heel wat Belgen laten altijd minimaal één licht branden thuis. Dat heeft voor 60% te maken met veiligheid, voor de andere 40% met (slaap)comfort. In inbraakgevoelige buurten raadt de politie het zelfs aan: hou het licht aan. Lampiris stimuleert Belgen om op een energie- en budgetvriendelijke manier het licht te laten branden door voluit voor ledlampen te gaan.

Ga voor ledlampen! Een gloeilamp van 40 Watt die 8 uur lang brandt, verbruikt 115,2 kWh per jaar. Dat verbruik kost je ongeveer 26 europer jaar. Diezelfde lamp 24/7 laten branden, kost je 80 euro per jaar. Ledlampen worden vaak ‘spaarlampen’ genoemd. Het woord verklapt veel: ze verbruiken minder energie en dat voel je in de portemonnee. Een Ledlamp van 6 Watt (vergelijkbaar met een gloeilamp van 40 Watt)die 8 uur lang brandt, kost je 4 euro per jaar. Als die dag en nachten blijft branden, kost die je 16 euro per jaar.

Slim gebruikt licht zorgt voor veiligheid. Ga je op vakantie of ben je vaak op pad? Sluit dan een paar spaarlampen in je woning aan op een tijdschakelaar. Dat is een simpele en goedkope manier om ongewenste gasten om de tuin te leiden. Je kan een tijdschakelaar op verschillende tijden instellen. Door op verschillende plekken in je woning op verschillende tijdstippen een lamp te laten branden, lijkt het alsof er iemand aanwezig is.

Zorg voor licht in de tuin. Inbrekers houden er uiteraard niet van om gezien te worden. Zorg ervoor dat ook op donkere plaatsten rond je huis (zoals de voordeur, de oprit, de achtertuin en de achterdeur) verlichting aanwezig is. Ga ook buiten voor ledlampen.

Blijft het licht aan om beter te slapen? Hoewel een (nacht)lampje een gevoel van veiligheid kan creëren, is het voor een goede nachtrust beter dat je in een donkere ruimte slaapt. Licht kan je slaappatroon verstoren en ervoor zorgen dat je slecht slaapt.Lukt het niet zonder licht? Kies dan voor een zo klein mogelijk lichtje of voor de deur op een kier met licht op de gang (met tijdschakelaar).

Persberichten in je mailbox

Over Lampiris

Lampiris is de op twee na grootste leverancier van hernieuwbare energie en gas in België. Het bedrijf levert ongeveer een miljoen aansluitingen en biedt daarnaast ook oplossingen aan voor energie efficiëntie, eigen verbruik (door plaatsing van zonnepanelen) en elektrische mobiliteit. Lampiris is voor 100% een dochteraanneming van TotalEnergies.

St Laurentstraat 54, 4000 Luik

totalenergies.be