Belg houdt van elektrisch rijden, maar niet op vakantie

Ik wil overschakelen naar een elektrische wagen. Maar hoe moet ik dan op vakantie? Neem ik het vliegtuig of blijf ik vlakbij in eigen land?

LAMPIRIS GEEFT ANTWOORD OP CONSUMENTENDILEMMA'S

Zin om met de elektrische wagen op vakantie te vertrekken – of niet? Die vraag kreeg het Lampiris consumentenpanel voorgeschoteld. Het antwoord was bij 68% van de panelleden klaar en duidelijk: liever niet. Vooral de autonomie van de wagen (59%) en de laadtijd onderweg (34%) liggen gevoelig. ‘Begrijpen we,’ zegt het team van Lampiris. ‘Toch is het perfect mogelijk om zonder stress met de elektrische wagen op vakantie te gaan.’

Er rijden al heel wat Belgen met een elektrische wagen. Straks zijn dat er nog een pak meer, want vanaf 2026 zijn ook alle nieuwe bedrijfswagens verplicht elektrisch. Lampiris doet er vandaag al alles aan om dat zo voordelig en makkelijk mogelijk te maken.

Dit zijn de 3 tips van Martin Jasienski, product manager bij Lampiris om reizen in binnen- en buitenland met je elektrische wagen zo fijn mogelijk te maken. ​

• Hou je van reizen? Kies dan een energiepartner die ook ‘onderweg’ heel wat laadpunten te bieden heeft. Zo laad je makkelijk en voordelig je auto op als je op stap bent.
    • Klanten van Lampiris kunnen niet alleen thuis een laadpaal installeren, ze hebben ook onderweg toegang tot performante laadinfrastructuur met toegang tot 6.000 publieke laadstations in België en 150.000 in Europa.
  • Hou je laadkosten in de gaten onderweg. Het aantal laadpalen in Europa groeit snel. Controleer het tarief voor je de wagen oplaadt, want die kunnen fors verschillen. ​ Zo voorkom je vervelende verrassingen bij thuiskomst.
    • Klanten van Lampiris genieten met hun Lampiris laadpas bij de aangesloten laadpunten van een voordelig tarief. Zo weet je dat je op vakantie een correcte prijs betaalt voor laadbeurt.
  • Vermijd ‘laadpuntstress’ door het gebruik van apps – zoals die van Lampiris. Die apps stellen je in staat om snel een beschikbaar laadpunt te vinden.
    • Met de Lampiris app vind je laadstations in de buurt, filter je de stations op vermogen of connectortype, schat je laadkosten op basis van de gewenste autonomie en vind je de laadstations van je voorkeur in de favorieten.

Waarom gaat Lampiris voluit voor het ondersteunen van de elektrische wagen?

Door te kiezen voor elektrisch rijden, geef je een flinke schop tegen de CO2-uitstoot: een elektrische auto is goed voor gemiddeld 65% minder CO2-uitstoot dan een dieselwagen. Elektrisch rijden is ook lief voor de portemonnee - als je een paar vuistregels in acht neemt. Een elektrische wagen die je thuis oplaadt, is 2 keer goedkoper dan een auto met verbrandingsmotor: het kost bij Lampiris zo’n €5per 100 km.

Persberichten in je mailbox

Over Lampiris

Lampiris is de op twee na grootste leverancier van hernieuwbare energie en gas in België. Het bedrijf levert ongeveer een miljoen aansluitingen en biedt daarnaast ook oplossingen aan voor energie efficiëntie, eigen verbruik (door plaatsing van zonnepanelen) en elektrische mobiliteit. Lampiris is voor 100% een dochteraanneming van TotalEnergies.

St Laurentstraat 54, 4000 Luik